Kontrola stavu akumulátoru:
1) Kontrola stavu nabití: - minimálně 4x do roka
- je třeba hustoměr a voltmetr
2) Hustota kyseliny:
1,28 – 1,26 = 100%nabití
1,24 – 1,25 = 75%nabití
1,21 – 1,23 = 50%nabití
3) Klidové napětí:
12,60 – 12,70 = 100%nabití
12,40 – 12,54 = 75%nabití
12,24 – 12,40 = 50%nabití
Klidovým napětím se myslí napětí po „odstavení“ vozidla na dobu minimálně 5 hodin - bez jakékoliv manipulace s el. spotřebiči!
4) Akumulátor pod 12,3 V klidového napětí je třeba ihned dobít, hrozí sulfatizace = trvalé a nevratné poškození AKU
Kontrola dobíjecí soustavy vozidla:
1) Nastartovat vozidlo: - ihned po nastartování musí zhasnout kontrolka dobíjení
- zapnout co nejvíce el. spotřebičů (světla, ventilátor topení)
- u naftového motoru nechat cca 5 min běžet (některé dožhavují za chodu)
- měřit napětí na svorkách Vaší aku, u běžných dobíjecích systémů by se zde mělo vyskytovat napětí 13,8V-14,2V – rozhodně ne méně.
2) Vozidlo nedobijí : a) vůbec - napětí na AKU za chodu je stejné nebo menší než při zhasnutém motoru
b) částečně - napětí na aku je o málo vyšší, než při zhasnutém motoru, avšak nedosahuje hranice 13,8V
Pokud Vám vozidlo s puštěnými spotřebiči dobijí tak jak má, gratuluji – Vaše dobíjecí soustava je v pořádku. Pokud Vám ovšem vozidlo nedobíjí vůbec, nebo jen částečně, svěřte ho autorizovanému servisu, věřte že i 13,6V je pro běžný provoz skutečně málo.